Lekcja 1. Hello World! – Xamarin.Mac

Opublikowane przez Mikołaj w dniu

Pierwsze wrażenie nie koniecznie jest zachwycające na dodatek gdy jesteśmy na nowym systemie operacyjnym, gdzie trzeba się nauczyć obsługi nowych programów, oraz przyzwyczaić się do nowego systemu; To nie koniecznie jest łatwe…

Gdy się “przerzuciłem” czystość i czytelność macOS mnie zachwyciła, ale pierwsze wrażenia były trudne ponieważ nigdy nie programowałem na macu.

A więc spróbujmy swych sił w szybkiej aplikacji do zapoznania się z nowymi narzędziami

Na początek otwieramy Visual Studio for Mac(Jeśli nie masz pobranego ani zainstalowanego Visual Studio kliknij tutaj)

Otworzy nam się okno Visual Studio klikamy na “Nowe”

Dodawanie Projektu

Pojawi nam się okno z wyborem szablonu do projektu klikamy na Mac > Aplikacje > Aplikacja Cocoa (Projekt Xamarin.Mac)

klikamy “Dalej”, pojawi nam się wtedy pojawi nam się okno konfiguracji naszej aplikacji w polu nazwy wpisujemy “Hello_World” i klikamy “Dalej”

Pojawi nam się ostateczne okno konfiguracji aplikacji klikamy “Utwórz”

teraz pojawi nam się okno z kodem przechodzimy na plik “Main. storybard”. klikamy go prawym przyciskiem myszy. Pojawi się nam nam choćby takie okienko najeżdżamy myszką na “Otwórz za pomocą” i klikamy na “Xcode Interface Builder”(Nie masz Xcode? kliknij tutaj żeby zacząć pobierać i instalować aplikację Xcode!) Otworzy nam się jeno z narzędzi Xcode czyli Xcode Interface Builder.

Otworzy nam się okno budowania interfejsu w Xcode, Otwórzmy teraz Bibliotekę obiektów:

Zaznaczone: biblioteka obiektów

Jak klikniecie na tą ikonkę Biblioteki Obiektów (W prawym górnym rogu) w środku pojawi wam się coś podobnego do przybornika z wyszukiwarkom, teraz wam wytłumaczę kilka kontrolek projektów Xamarin.Mac (Cocoa C#):

  • Push Button: Przycisk aplikacji, można do niego przypisywać akcje (W stylu: jeśli kliknę to: ……..), zmieniać kolor tła oraz tekstu (Więcej o tej kontrolce w następnych artykułach)
  • Label(Etykieta): Label czyli etykieta aplikacji to pole do wyświetlania tekstu w naszej aplikacji, pobieranie oraz zmienianie zawartości można uzyskać stosując metodę NazwaEtykiety.StringValue = "Przykładowy tekst";
  • Image Button: To ostatnia kontrolka którą na etapie początkującego warto znać; To przycisk który niczym się prawie nie różni od zwykłego przycisku, ale jest jedna rzecz która się w nim wyróżnia, to jest przystosowanie całkowite tła (i całego przycisku) do dodawania do elementów wyglądu obrazki.

Zróbmy coś prostego na początek czyli Aplikację “Bez Kodu”

Zaczynamy tak klikamy na “kółko z kwadracikiem w środku” czyli nasz “przybornik” i w wyszukiwarce wpisujemy: Label i Uwaga !!! Przeciągamy tylko na okno bez napisu na środku “View Controller” ponieważ z napisem to widok rodzimy i nic się nie doda(Więcej na temat widoków w Xamarin.Mac tutaj)

Przeciągamy na odpowiednie okno naszego label’a i upuszczamy na środku okna, klikamy na nasz label dwa razy i edytujemy napis na “Hello World” czyli “Cześć Świecie!”. Rezultat powinien wyglądać tak:

Przechodzimy do Visual Studio i klikamy na strzałkę(Trójkąt w górze ekranu) uruchamiającą.

Gdy program nam się skompiluje powinien wyglądać tak:

Co w następnym artykule:

  • Pokazanie działaności pól tekstowych
  • Zmienianie wartości etykiet
  • Podłączanie obiektu do kodu i działani z nim
  • Dodanie akcji do przycisku

1 Komentarz

MałySzrek · Listopad 1, 2019 o 7:34 pm

Świetny wpis👌🏼 Tak dalej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *